19 juni 2012

~*min energikaka Havkos*~

Under vistelsen med lilltösen i lekparken igår så satte jag mig i solen o funderade ut en nyttig kaka på havregryn...
Jag tog tag i bakningen när vi kom hem och det blev helt ok! ;-)
Låt oss kalla den Havkos. :-)
Så det blev en havre/kokoskaka som ena sidan är doppad i 74% choklad.


Min egna energikaka Havkos:

* 2,5 dl havregryn
* ½ dl riven kokos
* 3,5 dl kokande vatten
* ½ msk Raw Cocao Nibs som jag mossat i mortel
* Smör att smörja form/plåt
* Krossat linfrö att ha som strö på den smörjade plåten
* 100 g 74% choklad

Blanda havregryn, kokos och cacao nibs i en bunkeav plåt eller porslin. Koka upp vattnet på spisen. Häll sedan på det över havreblandningen. Låt stå i ca 20 minuter.
Sätt på ugnen på 200 grader varmluft.
Smöj en form/plåt och ströa med krossat linfrö.
Bred sedan ut havresmeten till en lagom står rektangel.
Grädda i ugnen totalt i ca 45 min, vänd kakan efter halva tiden så båda sidorna har gräddats uppåt. Skall få en gyllenbryn färg.
När du tagit ur den ur ugnen, skär den då direkt då den är varm och det är lättast då.
Smält choklad. Jag tycker det är smidigast och göra det i micron i en plastbunke.
Doppa sedan ena sidan i chokladen, lägg på bricka och in i frysen. När kakan är kall och chokladen stelnat kan du lägga dom i annan burk och frysa in igen.





Inga kommentarer: