4 december 2012

Dinkel~Lussekatter

Baksug en måndag, skulle bara handla hem mjölk...men det blev saffran, dinkelmjöl...m.m..
Gjorde degen, när degen jäste sprang jag. Wihooo!!
Här kommer ett recept på lussekatter som blev kalasgoda. Det blev och testa och trixa och fixa. Även sambon tyckte om dom. Då jäklar är det bra! :-)
 
Dinkel~Lussekatter:
ca 20-25 st
 
* 1 pkt färsk jäst
* 1 nypa salt
* 1 ägg
* 250 g rumsvarmt smör
* 1 dl stevia strö
* 2 pkt (1 g) saffran
* 5 dl mjölk
* 1 burk kesella (jag tog med vaniljsmak)
* ca 16 dl siktat dinkelmjöl
 
Värm mjölken  med saffran i kastrull på spisen till det blir fingervarmt (37 grader).
Smula jästen i en bunke. Häll i salt, stevia, och saffransmjölken i den smulna jästen.
Blanda och rör runt tills jästen löst sig.
Tillsätt sedan det rumsvarma smöret, kesella, ägg och rör om.
Sedan tillsätter du dinkelmjölet under omrörning och knåda för hand till det ä en fin deg. Låt vila under bakhandduk i ca 60 minuter.
(jag brukar ta plastfolié på bunken över degen och sedan bakdukar på det. Det blir lite varmare och inget kladd på handdukarna).
Sätt ugnen på 225 grader, gärna varmluft om ni har det.
Forma till lussebullar/lussekatter eller vad du känner för. ;-)
Låt jäsa ca 30 min på plåten under bakduk.
Tryck i 2 russin i vardera och pensla med uppvispat ägg.
Grädda i ca 8-10 minuter.
 
Lycka till!!

2 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Du är så grym, vilka inspirerande recept du kommer med! Dessa vill jag också prova att göra!! :)

Lina sa...

Åh tack! :-)